Οπότε, όλο το πλαίσιο συμφωνιών θα είναι έτοιμο, λαμβάνοντας υπόψη και τις δυνατότητες συμμετοχής των ΕNI και Τotal, ενώ παραμένει ισχυρό το ενδιαφέρον μεγάλων διεθνών κολοσσών του τομέα, για συμμετοχή τους απευθείας στο τερματικό, ώστε να εξασφαλίσουν μεταξύ άλλων και ποσότητες φυσικού αερίου.
Συγκεκριμένα, οι θέσεις της κυβέρνησης που θα στηρίξει η υπό τον γενικό διευθυντή του Υπουργείου Εμπορίου Ομάδα Διαπραγμάτευσης, που ορίστηκαν μετά και από σειρά μελετών των δύο οίκων συμβούλων του Υπουργείου Ενέργειας, προβλέπουν ότι το τερματικό θα πρέπει να αποτελείται από τρία ξεχωριστά επιχειρηματικά τμήματα.

Το πρώτο θα έχει τη διεύθυνση λειτουργίας του τερματικού, το δεύτερο τη διαχείριση των κοινών υποδομών, όπως μονάδες αποθήκευσης και λιμενικές εγκαταστάσεις και το τρίτο θα είναι οι μονάδες υγροποίησης -τα γνωστά τρένα παραγωγής- που θα ανήκουν στις εταιρείες που θα φέρνουν φυσικό αέριο για υγροποίηση. Και στα τρία επίπεδα, θα μπορούν να συμμετέχουν οι εταιρείες που έχουν τα δικαιώματα εκμετάλλευσης των κοιτασμάτων (Noble, ENI, Total), ενώ στα δύο πρώτα μπορεί να ενταχθούν και στρατηγικοί συνεργάτες.
Η κυβέρνηση, θεωρεί ότι είναι προς το συμφέρον του κράτους, να διατηρήσει τον έλεγχο της παραγωγής των κοιτασμάτων και των εσόδων από αυτά - κατά μέσο όρο θα εισπράττει τα έσοδα του 50% των πωλήσεων, να έχει τον πρώτο λόγο στον τομέα διεύθυνσης του τερματικού λιγότερο άμεσα και περισσότερο έμμεσα μέσω των προβλέψεων της νομοθεσίας, χωρίς όμως να έχει τον κύριο λόγο στις μετοχές αυτού του σχηματισμού.

Σε πρώτο στάδιο, μάλιστα, θα μπορεί μαζί με τους εταίρους της να αποφασίσει για ένα διάστημα την ανάθεση της διεύθυνσης σε εταιρεία ειδικών που έχει εμπειρία, αφού στην Κύπρο δεν υπάρχει τέτοια, με δέσμευση εργοδότησης και εκπαίδευσης Κυπρίων.

Δεν κρίθηκε ότι είναι προς το συμφέρον της Κύπρου η ισχυρή ή πλειοψηφική συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο, αφενός διότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει τέτοιο κεφάλαιο, ούτε και είναι ευνοϊκές οι συνθήκες χρηματοδότησης του κράτους, ενώ ταυτόχρονα, δεν φαίνεται να συμφέρει οικονομικά σε σχέση με τα οφέλη που θα έχει το κράτος από την υγροποίηση και εμπορία του φυσικού αερίου.

Τα έσοδα του κράτους θα προέρχονται από φορολογία, ΦΠΑ και άλλα ανάλογα τέλη και έσοδα από τον κύκλο εργασιών του τερματικού. Το κράτος θα συμμετέχει στο τερματικό κυρίως μέσω της γης που θα διαθέσει, είτε με τη μορφή ενοικίασης είτε με τη μορφή αξίας ως ποσοστό μετοχών.  

Ανεξάρτητη επιχείρηση

Αποφασίστηκε, επίσης, ότι η καλύτερη μέθοδος εμπορικής λειτουργίας του τερματικού, είναι να λειτουργεί συνολικά ως ανεξάρτητη επιχείρηση, με έσοδα από τις χρεώσεις και τέλη υγροποίησης, αποθήκευσης και παροχής υποδομών.
Δηλαδή, οι εταιρείες που έχουν τα κοιτάσματα, θα αντλούν το φυσικό αέριο, θα το μεταφέρουν στο τερματικό για υγροποίηση και θα το παραλαμβάνουν υγροποιημένο για να το πωλούν πληρώνοντας «μυλονιάτικα», όπως δηλαδή γίνεται με ένα μύλο σιταριού ή ένα ελαιοτριβείο.

Γράφει: Πέτρος Θεοχαρίδης